Ziggo verlengt contract met Ajax en wordt langstlopende shirtsponsor

Ziggo verlengt contract met Ajax en wordt langstlopende shirtsponsor

19 juni om 07:00
Laatste update: 19 juni om 08:47

Ajax en Ziggo hebben hun samenwerking verlengd. De Telegraaf meldt dat door de nieuwe overeenkomst de naam van de provider tot de zomer van 2027 op het shirt van de Amsterdammers prijkt. 

Ajax heeft een sportief rampjaar achter de rug met een vijfde plaats in de Eredivisie, maar commercieel blijft de club op Champions League-niveau opereren. Ondanks de interne problemen heeft Ajax een nieuwe overeenkomst met hoofdsponsor Ziggo bereikt. Het contract is verlengd tot de zomer van 2027 met een optie voor nog twee jaar.

In 2015 werd de eerste deal met Ziggo gesloten door Edwin van der Sar, Michael Kinsbergen en Menno Geelen. Ziggo betaalt jaarlijks tien miljoen euro vast plus maximaal twee miljoen euro aan bonussen. Deze deal markeerde het begin van een grote commerciële groei voor Ajax.

Uit het laatste jaarverslag blijkt dat de inkomsten uit partnerships, zakelijke stoelen en merchandise zijn gegroeid van 44,5 miljoen euro naar 95 miljoen euro. Dit bedrag is vergelijkbaar met de totale begroting van PSV en Feyenoord. De overige commerciële inkomsten van Ajax omvatten seizoenkaarten, losse kaartverkoop, tv-gelden en evenementen, wat het totaal op 146 miljoen euro brengt.

Het verschil in opbrengsten uit merchandise tussen Ajax en de andere topclubs is opvallend. Ajax incasseert ruim 36 miljoen euro, terwijl Feyenoord en PSV veel minder binnenhalen. De wereldwijde beschikbaarheid van Ajax-merchandise draagt hieraan bij.

De contractverlenging met Ziggo bevestigt het belang van duurzame relaties voor Ajax. Ziggo wordt na ABN Amro de shirtsponsor dat het langst op het Ajax-shirt te zien is. Het bedrag dat Ziggo de komende jaren betaalt blijft 12 miljoen euro per jaar. Deze deal is essentieel voor Ajax om financieel stabiel te blijven ondanks de sportieve tegenslagen en tegenvallende transferzomers.

Voor Ziggo is de samenwerking met Ajax ook belangrijk volgens de krant. Met de uitzendrechten van alle Europese clubtoernooien voor komend seizoen, is Ajax een sterke partner voor Ziggo om hun merk verder te versterken. De verlenging is inmiddels ook door Ajax officieel bevestigd.