Derde tenue Ajax geen 'cashcow': 'Alle grote clubs doen drie shirts per seizoen'
Ajax pakte woensdag groots uit met het derde tenue, dat in het teken staat van het straatvoetbal. Sportmarketeer Chris Woerts vindt dat niet meer dan normaal. Dat het shirt een cashcow zou zijn voor de Amsterdammers, ontkracht hij.
Het derde shirt wat in het teken stond van Bob Marley was een groot succes vorig jaar. Dit jaar hebben de Amsterdammers groots uitgepakt in samenwerking met Adidas en Daily Paper. Het komende seizoen zal Ajax af en toe gaan aantreden in het 'straatvoetbaltenue'. "Alle grote clubs in de wereld doen drie shirts per seizoen", aldus Chris Woerts tegenover Het Parool. "Het is niks vreemds en eigenlijk heel logisch. Adidas speelt in op de behoefte van de supporters en Ajax ook."
Clubs kunnen met het uittenue en het derde tenue creatief te werk gaan. Het thuistenue kan nooit al te veel verschillen. "Vorig jaar was het Bob Marleyshirt zo snel uitverkocht, dus dachten ze: massa is kassa, laten we het ook dit jaar doen", aldus Woerts. "Met een maatschappelijk thema proberen ze supporters te triggeren om het te kopen, maar allereerst is het een commercieel gedreven product."