Waarom de Duitse ploeg afscheid neemt van Adidas

Dit is waarom de Duitse ploeg na ruim zeventig jaar afscheid neemt van Adidas

21 maart om 17:27
Laatste update: 21 maart om 17:31

De nationale ploeg van Duitsland is al ruim zeventig jaar (sinds 1954) onlosmakelijk verbonden met Adidas en ook voor het EK in Duitsland zijn de tenues van de kledingsponsor al geïntroduceerd. Vanaf 2027 slaat de Duitse voetbalbond echter een nieuwe weg in en wordt de samenwerking met Adidas verbroken. Waarom doet de DFB dat en voor welke sponsor wordt dan gekozen? VoetbalNieuws.nl legt het uit. 

Waarom de Duitse ploeg na bijna zeventig jaar afscheid neemt van Adidas

De samenwerking tussen Adidas en de Duitse voetbalbond is iconisch, maar vanaf 2027 komt daar verandering in. De DFB kondigt donderdag namelijk aan dat er van 2027 tot 2034 een samenwerking met Nike wordt aangegaan, iets wat in de voetballerij als grote verrassing aankomt. De nieuwe samenwerking met Nike wordt voornamelijk door één reden een feit: geld.

De resultaten van de Duitse nationale ploeg vallen de laatste jaren flink tegen en dat zorgt voor de nodige financiële kopzorgen. Bovendien heeft de bond zichzelf onlangs getrakteerd op een nieuw trainingscomplex en daarnaast zit de bond in de knoop met de overheid vanwege problemen met de belasting, waardoor er hoge boetes moeten worden betaald.

Bernd Neuendorf, de president van de voetbalbond, bedankt Adidas voor de lange samenwerking. "Het toekomstige partnerschap stelt de DFB in staat om stappen te zetten in de algehele ontwikkeling van het Duitse voetbal. Tot december 2026 zullen we ons volledig inzetten voor het gezamenlijke succes met Adidas, aan wie het Duitse voetbal al meer dan zeven decennia veel te danken heeft."