Dit is waarom de loting van de Champions League door een computer is verricht

Dit is waarom de loting van de Champions League door een computer is verricht
29 augustus om 19:40

De loting van de Champions League vond dit seizoen op een andere manier plaats dan normaal. De loting van de vernieuwde competitie werd niet langer handmatig  uitgevoerd, maar door een geavanceerde computer. VoetbalNieuws.nl vertelt je er meer over!

Het nieuwe format kent 36 deelnemers in plaats van de 32 ploegen die voorheen meededen aan het Miljardenbal. In de nieuwe competite-opzet speelt iedere ploeg tegen acht tegenstanders. Bij deze loting zouden normaal gesproken duizenden balletjes en tientallen bokalen nodig zijn om alle teams correct aan elkaar te koppelen. Volgens Nils Mackay, data scientist bij statistiekenbureau Opta, zouden er bij het nieuwe format minstens duizend balletjes nodig zijn geweest om de loting handmatig uit te voeren. Dit zou uren duren en is daarom geen haalbare optie meer. Om deze logistieke uitdaging aan te pakken, heeft de UEFA besloten om een supercomputer in te schakelen. Deze computer, die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie, kan de loting in slechts een half uur afronden.

Tijdens de loting werden de teams willekeurig toegewezen aan hun tegenstanders, waarbij software ook bepaalt welke teams thuis of uit spelen. De computer hield hierbij rekening met bepaalde beperkingen, zoals het voorkomen dat teams uit hetzelfde land tegen elkaar spelen in de groepsfase. Daarnaast mag een team niet meer dan twee tegenstanders uit hetzelfde land treffen.

De complexiteit van het nieuwe format maakt handmatige loting praktisch onmogelijk. Daarom heeft de UEFA gekozen voor een technologische oplossing om ervoor te zorgen dat de loting soepel en efficiënt verloopt.